top of page

הנבטת קטניות לשיפור ספיגת הוויטמינים והמינרלים

במהלך לימודי רפואה תזונתית בגישת הרמב"ם התנסינו במגוון רחב של פרוטוקולים ואתגרים תזונתיים.

חייבת לשתף אתכם שכשקיבלנו משימה להנביט שעועית מאש אני לחשתי לחברתי ללימודים שאני לוקחת יום חופש :-)



אני מספרת לכם את זה כי אני בטוחה שחלקכם מרגישים כמו שאני הרגשתי שקיבלתי את המשימה הזו לראשונה... 

אני לא יודעת לשמור על צמח פורח, אפילו קקטוסים מתים אצלי, אז עכשיו לדאוג לקערת קטניות שתנביט? נשמע לי משימה כבדה.

אבל קיבלתי החלטה בתחילת הלימודים שאני מגיעה בפתיחות ומנסה הכל ולכן התגייסתי למשימה והנבטתי שעועית מאש ותקשיבו, זה שטויות במיץ עגבניות! אין בזה כלום!!! זה פשוט ומצריך התעסקות ממש מינימלית, בקיצור, לא כצעקתה.

תיכף אסביר את השלבים בפרוטרוט שלב אחרי שלב אבל קודם נייצר את המוטיבציה: למה בכלל להנביט קטניות? הרי בשביל לרכך אותם אפשר להשרות זמן ממושך ולבשל, אז מה הטעם בתהליך הזה?

מסתבר שלהנבטת קטניות יש ערך מאוד משמעותי בזמינות הביולוגית של הקטניה... זאת אומרת כמה מתוך הערכים שיש בקיטניה באמת זמינים לנו לספיגה. ומסתבר שההנבטה מגדילה משמעותית (יש אומרים במאות אחוזים) את הזמינות הביולוגית של הקטניות! 

אז עכשיו כשהבנו למה כדאי להנביט נעבור על השלבים:

  1. בוחרים סוג קטניות להנבטה: זה יכול להיות שעועית, חומוס, עדשים, מה שאתם אוהבים! - ההמלצה שלי להתחיל פעם ראשונה עם שעועית מאש כי היא הכי מתגמלת! היא מנביטה מהר מאוד (תוך פחות מ-24 שעות) היא טעימה ואפשר לעשות איתה מלא מתכונים מגניבים

  2. שוטפים היטב את הקטניות ואז משרים בכמות גדולה של מים למשך 8 שעות לפחות - המים הרבים מסייעים לשחרור החומצות שמעכבות את הספיגה

  3. מסננים היטב מהמים ומעבירים למסננת. מסננת רגילה! כזו שיש לכולנו בבית, לא צריך כלים מיוחדים

  4. את המסננת מניחים בתוך קערה ומכסים במגבת

  5. 2-3 פעמים במהלך היום מרטיבים מעט את הקטניות. פשוט מסירים את המגבת, לוקחים את המסננת מתחת לברז ומרטיבים את כל הקטניות, מנערים את כל המים ומחזירים לקערה ומכסים במגבת

זהו, כבר לאחר 24 שעות השעועית תינבט! חומוס וקטניות אחרות יכולים לקחת גם 48 שעות, בדרך כלל לא נדרש יותר מזה.


את הקטניות המונבטות אפשר לאכול כך חי בשילוב בסלטים או מבושל (מומלץ לקיבה שלא רגילה לעיכול קטניות).


ועכשיו לטיפ ענק! כל פעם שאני מנביטה סוג מסוים של קטניות אני מנביטה כמות גדולה, מבשלת בסיר לחץ ומקפיאה במנות! כך יש לי בכל עת בשלוף קטניות מונבטות ומבושלות שמתאימות לכל תבשיל.



ואגב, עוד טיפ ששמעתי מגנן מדופלם - את המים בהם השרתם את הקטניות אל תשפכו! תשקו איתם את הפרחים בגינה ובעציצים, זה דשן נהדר עבורם!




bottom of page