ירקות מותססים

הידעתם שירקות מותססים בהכנה ביתית יכולים לשפר את ספיגת הויטמינים והמינרלים מהמזון שאתם אוכלים?

הירקות המותססים בהכנה ביתית מייצרים חיידקים פרוביוטיים שמשפרים את פלורת המעיים שלנו ואת יכולת ספיגת הויטמינים והמינרלים ואף מייצרים ויטמינים ומינרלים נוספים שלא היו קודם לכן בירקות!


למעשה בתהליך ההתססה נוצרת סביבת חיים שמעודדת התרבות סלקטיבית של חיידקי חומצה לקטית (פרוביוטיקה) שנוצרים מהשילוב של המים והסוכר שבירק המותסס.

בתהליך ההתססה חייב להיות גם מלח, שלא מפריע לחיידקי החומצה הלקטית, אבל מנטרל התרבות של חיידקים אחרים.

על העיקרון הזה, של מים ומלח, אפשר להתסיס כל דבר... אבל לפני שאתם מאתגרים את עצמכם תתחילו מהבייסיק: מלפפונים בייבי או כרוב עם גזר וקולורבי יכולים להיות תוספת נהדרת לכל ארוחה.



אז עכשיו כשהבנו כמה ירקות מותססים חשובים לבריאות שלנו, הנה לפניכם מתכון מהיר ופשוט.

תחילה כמה דברים חשובים:

🥒כדאי ורצוי להשתמש בירקות אורגניים

🥒השתמשו בצנצנת אם סגירה אטומה

🥒לפני תחילת התהליך כדאי לעקר את הצנצנת. אל תוותרו על השלב הזה, גם אם הצנצנת גדולה וצריך המון מים רותחים לעיקור... זה יגדיל את הסיכוי שהירקות לא ירקבו

🥒מומלץ להשתמש במים פושרים (אני משתמשת במים ממתקן תמי 4)

🥒מומלץ להשתמש במלח הימליה

אני משתמשת בקערת התססה מיוחדת, אבל כמובן שלא חייבים ואפשר בכל צנצנת אטומה...


ועכשיו למתכון! אז המתכון הבסיסי הוא פשוט:

🥕ירקות בכמות מתאימה לגודל הצנצנת. אפשר להשאיר את הירק בשלמותו (מלפפונים) או לחתוך (כרוב, גזר, קולורבי...)

🥕לאחר שמילאנו את הצנצנת בירקות מוזגים את המים והמלח, ביחס של 1 כפית מלח על כל כוס מים

🥕את הבסיס הזה אפשר לגוון עם תבלינים כגון: שמיר, שום, זרעי כוסברה, גרגרי חרדל, פלפל אנגלי, פלפלים חריפים וכו', כל אחד לטעמו

🥕את הצנצנת סוגרים ואוטמים ושמים במקום אפל בטמפרטורת החדר למשך 5 ימים לפחות (אפשר יותר)

🥕מדי יומיים יש לפתוח את הצנצנת לשחרור גזים.

זהו, זו התורה! בסיום ההתססה מעבירים לצנצנות ושומרים במקרר (או מחלקים לחברים...)

מקווה ששכנעתי אתכם לעשות חמוצים ושאתם על זה, בהצלחה!